IFAT India 2016 stellt neue Rekorde auf

Mehr Fläche, mehr Aussteller, mehr Besucher

Wachstum spiegelt steigende Nachfrage nach Umwelttechnologien in Indien wider

Stark besuchtes Rahmenprogramm

Mit einem Flächenwachstum von 23 Prozent ging die vierte und damit bislang größte Ausgabe der IFAT India zu Ende. Mehr als 5.000 Fachbesucher – ein Plus von 23 Prozent – kamen von 28. bis 30. September 2016 ins Bombay Exhibition Centre in Mumbai, um die neuesten Produkte und Lösungen aus den Bereichen Wasser, Abwasser, Abfall und Recycling zu erleben. Eines der Schlüsselthemen der diesjährigen Veranstaltung: die akute Wasserkrise des Subkontinents.

Stefan Rummel, Geschäftsführer der Messe München, erklärt: „Gerade im Moment ist Wasserknappheit vor allem in Indien ein akutes Thema in der Umweltbranche. Hier besteht dringend Handlungsbedarf. Auf der IFAT India 2016 hat sich die Ausstellungsfläche im Bereich Wasser- und Abwasserwirtschaft um 71 Prozent erhöht. Auch das Interesse am Thema Abfallverwertung ist deutlich gestiegen. Dieses Wachstum unterstreicht, wie wichtig unsere Veranstaltung ist, um Lösungen für die aktuellen Herausforderungen des Landes zu suchen, aber auch um Angebot und Nachfrage zusammenzuführen.“

Wie gravierend die Auswirkungen des Wassermangels sind, betont auch Dr. Uttam Kumar Sinha, Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institute for Defence Studies and Analyses in Neu Delhi: „Die Wasserkrise in Indien gefährdet nicht nur Leben, sondern birgt auch großes Konfliktpotenzial und bedroht die interne Sicherheit. Die nationale Wasserwirtschaft ist auch für die Regionalpolitik und die Diplomatie in Indien von großer Bedeutung. Innovative Umwelttechnologien werden für ein smartes und effektives Wassermanagement in Indien dringend benötigt. Die IFAT India war die ideale Gelegenheit, um sich mit den Technologielieferanten der Branche auszutauschen – und mit Erfolg.“

Starke internationale Beteiligung

Mit 6.100 Quadratmetern – einem Plus von 23 Prozent – war die IFAT India 2016 so groß wie nie zuvor. Auch bei den Besucherzahlen hat die Veranstaltung die Erwartungen übertroffen: Erstmals nahmen mehr als 5.000 Besucher teil. Wieder einmal zeichnete sich die IFAT India durch ihren starken internationalen Charakter aus. Von den 143 Ausstellern stammte mehr als die Hälfte, 54 Prozent, aus dem Ausland. Nach Indien waren die wichtigsten Herkunftsländer der Unternehmen Deutschland, China, die Schweiz, Italien und die USA (in dieser Reihenfolge).

Die Aussteller lobten besonders die starke Frequenz sowie die Professionalität der Besucher. Vikas Agarwal, Associate Vice President von Kirloskar Brothers, bestätigt: „Auf der IFAT India trifft man immer die passenden Geschäftskontakte. Dieses Jahr war die Messe besonders gut gefüllt und die Besucherqualität war sehr hoch.“ Auch Ninad Kelkar, Business Team Leader bei REHAU, war erfreut: „Wir stellen schon seit der ersten Veranstaltung auf der IFAT India aus. Die Fachmesse hilft uns, unsere Produkte genau dem richtigen Publikum zu präsentieren. Sie ist eine Plattform, auf der wir Regierungsvertreter und Experten treffen und Lösungen für die aktuellen Problemstellungen der Industrie diskutieren.“

Hochkarätiges Rahmenprogramm

Igor Palka, Chief Operating Officer von Messe München India, ist mehr als zufrieden mit dem Endergebnis: „Das Feedback sowohl von den Ausstellern als auch von den Besuchern war überwältigend. Vor allem auch das hochwertige Rahmenprogramm kam sehr gut beim Publikum an.“ Zahlreiche neue Programmpunkte waren dieses Jahr geboten, darunter das Active Learning Centre, eine Trainingsplattform für junge Talente und Facharbeiter aus der indischen Umweltbranche, und der Sino-Indian Environmental Technology and Industry Dialogue, der den bilateralen Austausch zwischen China und Indien fördern sollte. Im Innovation Exchange Forum lag der Schwerpunkt neben Wassermanagement auf dem Thema Müllverarbeitung. Dabei hat die IFAT India insbesondere moderne Verwertungsverfahren in den Mittelpunkt der Diskussion gerückt, wie zum Beispiel das Potenzial von Biogasanalagen in Indien oder die Möglichkeiten von Energiegewinnung aus Abfällen. Das Rahmenprogramm war hochkarätig besetzt – mit internationalen Sprechern aus Politik, Wirtschaft und Forschung.

Weitere Informationen zur IFAT India gibt es online unter www.ifat-india.com.

IFAT India 2016 – Teilnehmer-Statements

- In alphabetischer Reihenfolge -

VIP-Statements

Dr. Vivek Agrawal, Indian Representative, The International Solid Waste Association

“The Government of India is largely focusing on the environmental sector and the steps to counter issues that we are facing in this sector. IFAT India is an excellent platform where new technologies catering to the Indian environmental issues can be showcased and solutions to issues related to environment and waste and sewage recycling can be discussed with industry experts and key players.”

Dr. Suresh Kulkarni, Secretary, Maharashtra Water Resources Regulatory Association (MWRRA)

“Trade fairs like IFAT India help in creating awareness about the issues of waste water management, and Messe Muenchen India is taking a great initiative by organizing such trade fairs which address these challenges.”

Dr. Jürgen Morhard, German Consul General, Government of Germany

“India is a growing economy and like other countries it is facing complex challenges of water shortage and waste water management. A collaboration between Germany and India is ensuring that we come up with solutions to such challenges. Trade fairs like IFAT India are very important forums for exchange of ideas between experts from various fields like regulation, academics etc.”

Dr. Amiya Sahu, Chairman, National Solid Waste Association

“This is the fourth edition of IFAT India and I am very proud to say that five years ago I was one of the key members of the team responsible for inviting the world’s largest trade fair for environmental technologies to India. IFAT India has grown rapidly since its inception and the current edition of the trade fair has more than 140 exhibitors which also include international exhibitors showcasing or launching new products and technologies.”

Aussteller-Statements

Thomas Bevers, Account Development for Water & Waste Water HQ, SIEMENS

“IFAT India is the right platform to showcase our technology, build our brand, meet industry experts and the newcomers in the market. It helps us establish ourselves in the Indian market.”

D.G. Guru, Director and COO, Koerting Engineering

“It is the third time that we are here at IFAT India and the trade fair is on a path of continuous growth. The visitor quality is enormous and we met many potential clients. Other events in India only focus on water management, but IFAT India comprises all the sections in the environmental industry including waste disposal. This makes IFAT India so unique and important. We will come back again in 2017.”

Lutz Hörnschemeyer, Export Manager, Hermann Sewerin GmbH

“This year, IFAT India was characterized by the professionalism of the visitors. Our highlight was the best practice session and the interaction with the students.”

Mohd. Ikhlas Rizvi, Marketing Communications Team, Tata Projects

“Our company is participating for the first time in IFAT India. Altogether it has been an extraordinary experience here and we look forward to having a long-term association with this trade fair. It provides a great platform for showcasing all the products included in our portfolio.”

Ninad Kelkar, Business Team Leader, REHAU

“We have been exhibiting at IFAT India since its inception. The trade fair helps us showcase our products to the right audience. It is a platform where we get to meet government officials, experts and discuss solutions for contemporary issues in this industry.”

Lars Liebshier, Head of Product Marketing and Brand Management Biopolymers, BASF

“IFAT India is very important for us as our products are all about bio-degradables and in sync with environmental technologies. The trade fair helps us to connect with the relevant and most important stakeholders in the industry.”

Tobias Löffelsend, Sales Director, BROCK Kehrtechnik

“It is the third year that we have participated in IFAT India and this year is just amazing. For us, it is the most important exhibition in the Indian market. We not only established many valuable contacts, but also received a series of orders at our stand—here are the right people at the right place. We will definitely participate again in 2017!”

Christine von Lonski, General Manager, German Water Partnership

“India is facing many environmental challenges that have to be solved urgently. GWP and its partners have the right solutions, that’s why we participate in IFAT India every year. We are very pleased to see the growth of the trade fair in the Indian business environment. For us it is the best place to meet the right decision makers and to exchange knowledge and experience. After this year’s success, we are already looking forward to 2017.”

Siva Natarajan, Senior Manager, Xylem

“It is exciting to be part of IFAT India 2016 and we look really forward to taking part again in the coming years!”

Marina Piattini, Project Manager, Swissenviro

“For Swiss companies, IFAT India is a great opportunity to create new partnerships in the Indian market. The trade fair offers a great range of environmental solutions and products—that makes it so successful.”

Ajay Popat, President, ION Exchange

“We have been participating in IFAT India since its inception. It gives us an opportunity to present technologies, network with industry officials and experts related to our business. We are very happy and satisfied with the response that we get at IFAT India and we are looking forward to participating again in the subsequent edition.”

Saurabh Shah, Vice President, Environment & Biotech Division, Excel Industries

“We have been participating in IFAT India for four years. The trade fair offers us a good platform to showcase and introduce our new technologies and products in the market. We have seen IFAT India grow exponentially in terms of the quantity and quality of people attending this trade fair.”

Anurag Thakur, General Manager, De Nora India

“We have been associated with IFAT India since its beginning. It is a great opportunity to connect with the market players and also understand the needs of local buyers that are associated with the waste water industry. Here we can meet policy makers and industry experts under one roof.”

Teilnehmer-Statements

Gagan Agrawal, Director – India Water Initiatives, Fleming College

“This is my second visit to IFAT India and I am very pleased to say that this is one of the best trade fairs in the environmental sector. As we work closely with issues related to water, IFAT India has been like a beacon in providing us with an industry overview and we can also interact directly with the policy makers and key industry stakeholders.”

Jose Jacob, Senior Advisor, Bavarian-Indian Centre for Business and University Cooperation

“Water will prove to be one of the most critical resources in the coming years. We have already seen trouble brewing between certain states in India due to water-related issues and we are happy to see IFAT India addressing some of these issues. We are also confident that we will have solutions for most of our country’s challenges by integrating foreign technologies in the environmental sector, particularly German engineering.”

Dr. Michael Kuhn, Head of the Country Section India, German Water Partnership

“One of the primary issues that the world is challenged with is water conservation. IFAT India is one of the best trade fairs which focuses on environmental issues, like waste water management and sewage treatment. It is a platform where we get to know about various technologies related to environmental protection.”

Dr. Uttam Kumar Sinha, Fellow at the Institute for Defence Studies and Analyses

“The water crisis in India not only endangers life, it holds tremendous conflict potential and threatens internal security. Water management in India is also linked to the regional policies and diplomacy. Innovative technologies will be urgently needed in India for smart and effective water management policies. IFAT India offered the ideal opportunity to successfully engage with technology suppliers in the sector.”

Umesh Shenoy, Vice President, JK Tyres

“Waste water treatment is a major issue in our country and IFAT India has brought up a very important topic in this edition of the trade fair, which is Zero Liquid Discharge. IFAT India is a forum which allows us to understand technologies and global practices that are available and can further be used to treat waste water.”